Szyby akustyczne – czy rzeczywiście poprawiają komfort jazdy?

Szyby akustyczne – czy rzeczywiście poprawiają komfort jazdy?

Szyby akustyczne – czy rzeczywiście poprawiają komfort jazdy?

Jak ważna jest koncentracja podczas jazdy samochodem, wie każdy, kto doświadczył niebezpiecznej sytuacji na drodze. Nasz mózg stale analizuje otoczenie i stara się przewidywać sytuacje, które mogą mieć miejsce podczas jazdy.

Głośno pracujący silnik, szczególnie diesel, stukot opon przy większej prędokści, czy szum wiatru sprawiają, że przestajemy słyszeć własne myśli, rozmawiamy głośniej, stajemy się rozdrażnienii szybciej odczuwamy zmęczenie.

Instytut Transportu Samochodowego zalicza hałas do czynników mających wpływ na czas reakcji kierowcy.  Razem z cechami osobowymi kierowcy, warunkami biometeorologicznymi, rodzajem sytuacji drogowej, hałas  wpływa na poziom zmęczenia i koncentracji.  Dane Światowej Organizacji Zdrowia pokazują, że próg odniesienia dla średniego rozkojarzenia zaczyna się już od poziomu hałasu 50 dB.

Jednym z elementów profilaktyki zagrożeń związanych z hałasem jest kontrolowanie stanu technicznego pojazdu, a w szczególności tych elementów, które mogą powodować znaczący wzrost hałasu na stanowisku pracy kierowcy (m.in. układ wydechowy, układ zawieszenia, układ hamulcowy). Istotna jest również kontrola stanu ogumienia, jak również kontrola ciśnienia w ogumieniu. Zamontowanie w samochodzie szyby akustycznej pomaga  neutralizować wibracje i wycisza poziom hałasu powstały przez wiatr, pracę silnika i opony – szczególnie odczuwalny przy dużych prędkościach.

Badania satysfakcji kierowców prowadzone przez koncerny samochodowe pokazują, że klienci podkreślają uciążliwość hałasu wewnątrz auta. Redukcja poziomu hałasu staje się jednym z priorytetów dla producentów samochodów. Dlatego też, dostawcy szyb do fabryk samochodów, tacy jak Pilkington, opracowali specjalny rodzaj szyby, która znacząco obniża poziom hałasu w aucie. Szyby te nazywają się wygłuszające hałas lub bardziej potocznie znane jako szyby akustyczne.

Jedna trzecia produkowanych aktualnie modeli samochodów jest wyposażona w szyby akustyczne. Zastosowanie takiej szyby w aucie z silnikiem benzynowym daje kierowcy jadącemu w mieście po równej drodzy wrażenia podobne do jazdy samochodem elektrycznym. Montuje się je głównie  do modeli z silnikiem diesla.  Szyba akustyczna neutralizuje wibracje i wycisza poziom hałasu powstały przez wiatr, pracę silnika i opony – szczególnie odczuwalny przy dużych prędkościach.

Dzięki specjalnej, trójwarstwowej folii, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, szyba akustyczna wygłusza poziom hałasu od 5 do 10 dB i głównie redukuje hałas w zakresie od 1000 do 4000 Hz  – najbardziej uciążliwy dla podróżnych. Technologia opracowana przez Pilkington pozwala na to, że ta trójwarstwowa folia akustyczna ma taką samą grubość jak standardowa folia PVB i wynosi 0,76 mm. Nie ma wzrostu wagi ani grubości szyby.

 

Screenshot_362

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierowca, po wymianie szyby na nową,  może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby do montażu.  Warsztat mógł zamontować np. tańszą wersję szyby zielonej. Szyby akustyczne są zazwyczaj oznaczone małym znaczkiem, symbolem „podkreślone ucho”.  Można je również  rozpoznać poprzez stukanie w szybę. Dźwięk, który wtedy słyszymy przypomina bardziej stukanie w plastik niż stukanie w szkło.

Dzięki szybom akustycznym, kierowca i pasażerowie mogą prowadzić przyjemną konwersację. Lepiej słyszymy zestaw muzyczny i głośnomówiący. W rezultacie, ta niewidoczna funkcja szyb, poprawia komfort jazdy i zmniejsza zmęczenie.