Poniedziałek rano, na dworze ciemno, temperatura za oknem w okolicach minus 10°, przed oczami rysuje Ci się obraz prób odpalenia samochodu, skrobania szyb i spóźnienia do pracy. Skąd ja to znam, prawda?
Jest kilka rzeczy, o które możesz zadbać już teraz, by Twoje auto bezproblemowo sprawowało się zimą. Samo zaopatrzenie się w skrobaczkę do szyb nie wystarczy. Ważne jest, by zadbać o stan techniczny auta. Szczególnie powinni pamiętać o tym właściciele samochodów z silnikami Diesla, bo właśnie one są najbardziej wrażliwe na duże mrozy. Najczęstsze problemy wynikają ze słabej kondycji akumulatora i zużytego układu wtryskowego. Niestety, doprowadzenie napędu do dobrego stanu technicznego często wymaga sporych nakładów, a bez tego nie ma co liczyć, że wyeksploatowany diesel odpali w bardzo niskich temperaturach.
W przypadku silników benzynowych i zasilanych gazem trzeba pamiętać o tankowaniu oleju napędowy, jak i gaz LPG dobrej jakości. Najwyższą odpornością na niskie temperatury odznaczają się paliwa premium sprzedawane na stacjach w okresie od 16 listopada do 1 marca.
Do tego wymiana opon na zimowe, zapewnią one większe bezpieczeństwo, trzeba tylko pamiętać, by miały one odpowiednio głęboki bieżnik. Konieczne jest sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, szczególnie w układzie chłodzenia, bo jeśli płyn w nim zamarznie, może doprowadzić to do zniszczenia chłodnicy i silnika. Do tego warto sprawdzić płyn hamulcowy, stan akumulatora i napięcia ładownania.
Oręż zimowa do walki z zamarzniętymi szybami
Zmiotka, skrobaczka, odmrażacz do szyb w płynie. Ten ostatni gadżet nie dość, że szybko działa, to nie pozostawia mikrorys, w odróżnieniu od skrobaczki. Czasami trzeba się też zmierzyć z zamarzniętym zamkiem – odmrażacz warto więc trzymać poza autem. Nie należy próbować wcześniej smarować zamków różnymi preparatami, np. WD40 – skutek będzie odwrotny od zamierzonego i przyspieszy zamarzanie zamka.
Nadwozie przygotowane do zimy
Ze względu na wilgoć i chemię stosowaną na drogach zima to okres, kiedy szczególnie szybko rozwija się korozja. Wskazane jest dokładne umycie i nawoskowanie nadwozia, by zabezpieczyć lakier przed działaniem niekorzystnych czynników i by łatwiej było utrzymać go w czystości. Ważne jest zabezpieczenie miejsc, które są najbardziej narażone na rdzę, np. odpryski i rysy. Zabezpieczenie uszczelek specjalnymi silikonami, by drzwi nie przymarzały tak łatwo do uszczelki.
Mam samochód z silnikiem benzynowym, na co mam zwrócić uwagę?
– sprawdzenie świec zapłonowych
– oczyszczenie i osuszenie przewodów wysokiego napięcia, obejrzenie ich w poszukiwaniu ewentualnych pęknięć i sprawdzenie, czy końcówki nie są wypalone
– sprawdzenie stanu kopułki rozdzielczej
– przegląd cewek zapłonowych, szczególnie gniazd na przewody wysokiego napięcia lub świece.
Mam diesla, wiem, że w niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, blokująca m.in. filtr paliwa, na co więc zwrócić uwagę przed zimą ?
– stan akumulatora,
– działanie świec żarowych
-przegląd układu wtryskowego
– tankować dobrej jakości paliwo premium
Co zrobić, gdy mam auto z LPG?
– przegląd instalacji i jej regulacja (na zimę zmienia się skład autogazu – zwiększa się udział propanu, a zmniejsza butanu)
– wymiana filtra gazu
– sprawdzenie szczelności układu chłodzenia
– pamiętać należy, że zimny silnik zasilany gazem początkowo pracuje na benzynie, a dopiero, gdy osiągnie temperaturę np. 40°C, przełącza się na LPG