Wydawać by się mogło, że szyba w samochodzie to nic nadzwyczajnego. W sumei rzadko zwracamy na nią uwagę, mimo iż patrzymy na nią cały czas podczas jazdy samochodem. Dopiero, gdy jest zabrudzona, skuta lodowym szronem lub uszkodzona, przypominay sobie o niej. Patrzymy na nią podczas jazdy samochodem, ale nie zwracamy na nią uwagi. Po prostu jest. Przypominamy sobie o jej istnieniu dopiero, gdy jest zabrudzona, zalodzona lub uszkodzona.
Warto zwrócić uwagę na to, że przednia szyba w pojazdach to coś więcej niż osłona przed wiatrem, deszczem i owadami. W rzeczywistości przednie szyby spełniają cały szereg funkcji, dzięki którym nasze samochody są bezpieczne i wygodne, a projektowanie współczesnych modeli samochodów nie byłoby możliwe bez zaawansowanej technologii szyb samochodowych i rozwiazaniach, które zadziwić mogą niejednego pasjonata motoryzacji.
Wyświetlacz HUD
System HUD (Head Up Display) to technologia, która zaczęła być wykorzystywana w przemyśle lotniczym i umożliwiała ona pilotom przeglądanie wskazań zegarów i celowników bez odwracania wzroku. Szybko ta technologia znalazła zastosowanie w szybach samochodowych. Pozwala zmniejszyć częstotliwość, z jaką kierowca spogląda na deskę rozdzielczą, co umożliwia mu szybsze zareagowanie na to, co dzieje się na drodze. Szyby wykorzystujące to rozwiązanie znajdziemy m.in. w Audi A6 czy Buick Regal.
Ogrzewanie przewodowe
Technologia ta polega na doprowadzeniu napięcia elektrycznego do szyby, co umożliwia natychmiastowe usunięcie z niej lodu, szronu czy pary. Napięcie można doprowadzić albo przez przewody grzejne, które są aplikowane do folii PVB przed laminowaniem, albo też przez zastosowanie powłoki grzewczej. Funkcję tą pełni warstwa metalu nakładana na wewnętrzną powierzchnię szkła przed laminowaniem. Szyby Fuyao z tą technologię znajdziemy m.in. w BMW Mini, Land Rover Freelander, VW Polo.
Szyby hydrofobowe
Jak uchronić się przed ograniczoną widocznością w trakcie jazdy podczas deszczu, gdy woda w postaci drobnych kropli pozostaje na zewnętrznej powierzchni szyby? Zastosować hydrofobizację szkła. Szkło z powłoką hydrofobową powstaje przez nałożenie na jego powierzchnię nanotechnologicznej warstwy fluorku, która zapobiega tworzeniu się drobnych kropli lub tafli wody. Zamiast tego formują się duże krople, które znacznie łatwiej spływają z powierzchni szyby. Szyby Fuyao z tą technologią zostały zastosowane m.in. w Volvo S80, Toyota Camry czy Mazda 6.
Szyby akustyczne
Wprowadzenie szyb akstycznych to z pownością jedno z najważniejszych udoskonaleń, ktore zostało wprowadzone do produkcji szyb. Szyba akustyczna, dzięki laminowanej trzywarstwowej folii dźwiękochłonnej o podwyższonej dźwiękoszczelności pozwala na znacznie lepszą redukcję odgłosów zewnętrznych niż standardowe szkło laminowane. Folia akustyczna PVB pozwala zmniejszyć hałas w kabinie o 5 do 10 dB w normalnych warunkach (czyli nawet kilkukrotnie). Ponadto zastosowanie specjalnej warstwy akustycznej znacznie redukuje częstotliwości pomiędzy 1000-4000 Hz, które są rozpoznaną przyczyną choroby lokomocyjnej. Szyby Fuyao z tą technologią znajdziemy m.in. w Audi Q5, Cadillac STS, VW Passat.
Szyby odbijające promieniowanie podczerwone
Szkło odbijające promieniowanie podczerwone powstaje przez powlekanie metalem wewnętrznej powierzchni szklanej oraz laminowania folią PVB. Metalowa warstwa odbija światło słoneczne i blokuje przedostawanie się promieniowania do wnętrza samochodu. W efekcie otrzymujemy obniżenie temperatury wnętrza samochodu i redukcję odblaski na szybie, co zwiększa komfort pasażerów i widoczność podczas jazdy w słoneczne dni.
Antena w szybie
Szyby ze zintegrowaną anteną są coraz częściej spotykane i zapewniają funkcjonowanie bez zakłóceń radia i systemu nawigacyjnego. Antena taka montowana jest najczęściej na szybie tylnej, ponieważ powinna być jak najdalej oddalona od silnika, który mógłby wprowadzać zakłócenia w odbiorze fal radiowych. Może ona przybrać formę anteny z drutu miedzianego zatopionego w foli PVB, anteny drukowanej na szkle, czy też wykorzystującą powłokę anty IR do odbierania sygnałów radiowych. Powłoka antenowa wykorzystująca powierzchnię anty IR jest najnowocześniejszym typem anteny. Umożliwia ona odbiór lepszego sygnału radiowego i jest całkowicie niewidzialna na szybie.
Intelligent Glass Control
Systemem Intelligent Glass Control. Bazuje on na zatopionej w szkle folii z zawiesiną nanocząsteczek zmieniających swe położenie w zależności od występowania napięcia elektrycznego. W przypadku jego braku układają się losowo blokując w ten sposób przechodzenie fal światła. W praktyce daje to pełne zaciemnienie chroniąc wnętrze pojazdu zarówno przed nagrzaniem, jak i możliwością zajrzenia do środka przez osoby postronne.
Dostarczenie prądu porządkuje cząsteczki przez co szkło staje się przezroczyste. Jednak w tym momencie kontrolę przejmuje oprogramowanie, które może sterować natężeniem prądu, a tym samym zachowaniem się nanocząsteczek. W rezultacie stopień przyciemnienia będzie się automatycznie zmieniał w zależności od potrzeb, efektywniej utrzymując ustawioną temperaturę we wnętrzu samochodu.