Szyba samochodowa to bardzo ważny element każdego pojazdu, który decyduje o naszym bezpieczeństwie. Niestety, jest to także część szczególnie narażona na różnego rodzaju uszkodzenia, a także powstawanie rys, zmatowień i zamgleń, które ograniczają naszą widoczność. Właśnie dlatego, już przy pierwszych pojawiających się uszkodzeniach, należy działać szybko. Jak dobrać profesjonalną ekipę, która zajmie się wymianą szyby? I po czym poznać, że wykonana przez usługodawcę praca odbiega od normy? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
O czym warto pamiętać?
Ponieważ, tak jak już wspomnieliśmy, szyba w aucie decyduje o naszym bezpieczeństwie, należy dobrać wysokiej klasy usługodawcę. Tylko w profesjonalnym zakładzie znajdziemy bowiem fachowców, którzy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, ale także odpowiednie narzędzia, umożliwiające sprawną i efektywną wymianę szyby.
Należy także pamiętać, że różnego rodzaju „oszczędności” (zarówno jeśli chodzi o wybór usługodawcy, jak i zakup materiału) mogą przynieść odwrotny skutek. Właśnie dlatego warto pamiętać o tym, że:
- Należy unikać używanych szyb samochodowych, które pozornie prezentują się doskonale, ale mogą posiadać rysy i inne uszkodzenia, które obniżają komfort podróżowania. Dodatkowo, obecna na ich powierzchni folia PVB mogła już ulec zniszczeniu przez działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych (podczas składowania).
- Należy unikać najtańszych zamienników, do których tworzenia wykorzystywana jest folia pochodząca z recyklingu. Niestety, w wielu przypadkach, ich powierzchnia szybko matowieje lub ulega falowaniu, co zmniejsza widoczność.
- Nie należy montować szyby samodzielnie, nawet jeśli wydaje nam się, że posiadamy podstawową wiedzę w tym temacie. Montaż ma ogromne znaczenie i wymaga dużego doświadczenia.
Po czym poznać błędny montaż?
Jednak po czym możemy poznać, że nasza szyba została zamontowana w nieodpowiedni sposób? Jakie elementy świadczą o niekompetencji usługodawcy? Praktyka pokazuje, że wszelkie mankamenty stają są widoczne w krótkim czasie i często przybierają zaawansowaną formę. Jednym z głównych czynników jest pojawienie się pęknięć idących od krawędzi do środka powierzchni. W większości przypadków są one spowodowane brakiem wprawy w nakładaniu kleju, a co za tym idzie nierównomiernym rozmieszczeniem preparatu. Innym powodem może być powstanie małych, ale niekorzystnych uszkodzeń na brzegach szyby lub, jak już wspomnieliśmy, zastosowanie materiału niskiej jakości.
Jednak to nie koniec. Innym sygnałem, że nasza szyba została źle zamontowana jest także powstawanie mniejszych i większych przecieków, świadczących o niedokładnym dopasowaniu elementu. Tutaj także powodem może być niewprawne rozprowadzenie kleju montażowego. Inne zagrożenia to:
- niecodzienny hałas powstający w czasie jazdy,
- a w ostateczności ponowne pęknięcie i całkowite zniszczenie szyby wynikające z jej niepoprawnego zamontowania i występowania dużych naprężeń.